Strukturovaná data Google & Rich Snippets

autor: | 30.Srp 2022

Strukturovaná data a rich snippets

⏰ Strukturovaná data ve zkratce

Strukturovaná data, neboli Rich Snippets, pomáhají vyhledávačům lépe pochopit obsah na stránce.

Pokud se tedy rozhodneme, že chceme jít vyhledávačům naproti a říct jim co náš obsah znamená (článek, FAQ, produkt, hodnocení, návod atd.), čímž vlastně optimalizujeme web, je potřeba implementovat do stránky kus kódu ve formátu JSON-LD, neboli strukturovaná data (někdy také jako schema markup – označení schématu).

Do tohoto kódu JSON-LD musíme samozřejmě implementovat konkrétní data z konkrétní stránky.

Proč používat strukturovaná data Google?

Pokud implementujeme strukturovaná data, tak ve výsledcích vyhledávání se zobrazí speciální „bohaté úryvky“, neboli Rich Snippets, které mohou zvýšit zájem o kliknutí uživatele, respektive zvýšit CTR a to samozřejmě chceme.

Níže na obrázku vidíme strukturovaná data, která se zobrazují ve výsledcích vyhledávání ve formě hodnocení (4,7 hvězdiček – 3 hlasy). Pokud máte nyní na stránce funkci hodnocení (např. u produktu), neznamená to automaticky, že se vám podobná strukturovaná data (hvězdičky) v SERP zobrazí. Musíte mít na dané stránce implementovaný již zmíněný JSON-LD kód.

Strukturovaná data hodnocení

Kam vložit strukturovaná data?

Kus kódu ve formátu JSON-LD je potřeba implementovat do stránky s obsahem. Nutno dodat, že strukturovaná data lze vkládat i ve formátech Mikrodata a RDFa. Google však doporučuje vkládat strukturovaná data ve formátu JSON-LD, takže osobně tento způsob přirozeně také preferuji.

V dokumentaci Google je napsáno, že lze data vkládat do sekce <head> i <body>. Nicméně pokud se podíváme na příklad, jak Google implementuje strukturovaná data, tak kód umisťuje do sekce <head>. Pokud máte web nebo třeba e-shopové řešení, které neumožňuje vkládat strukturovaná data do sekce <head>, v rámci jednotlivých stránek, neměl by být problém tyto data vkládat i do sekce <body>. Což potvrdil i John Mueller, webmaster Google.

Rozebrání strukturovaných dat

Jak je vlastně kód JSON-LD strukturovaný? Pojďme se podívat na příkladu, kdy bychom chtěli vytvořit Featured Snippets pro sekci FAQ (nejčastější otázky a odpovědi). Pokud se zeptáme Google na dotaz „Jak na robots.txt“ vidíme na tzv. nulté pozici snippet FAQ, přičemž nemusíme ani přecházet na web, na kterém je sekce FAQ umístěna.

To může mít, podle mého názoru, jak nežádoucí, tak i pozitivní účinky. Proč negativní? Pokud si uživatel vyhledá dotaz „jak na robots.txt“ a ihned vidí ve výsledcích vyhledávání odpověď (na nulté pozici), je dost možné, že na náš web ani nepřejde, respektive neklikne na výsledek vyhledávání v SERP, protože odpověď již dostal.

<html>
<head>
...
<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "FAQPage",
  "mainEntity": {
    "@type": "Question",
    "name": "Does my website need a robots.txt file?",
    "acceptedAnswer": {
      "@type": "Answer",
      "text": "No. When Googlebot visits a website, we..."
    }
  }
}
</script>
</head>
<body>
...
</body>
</html>

Na kódu výše vidíme strukturovaná data pro snippet FAQ. Co znamenají jednotlivá pole v kódu?

  • @context: Způsob, jakým se zapisují strukturovaná data. V kódu výše tedy podle standardu schema.org.
  • @type: O jaký typ strukturovaných dat jde? V našem případě o značení sekce FAQ (FAQPage).
  • @type: „Question“: V části „mainEntity“ již vidíme jednotlivý otázky a odpovědi.
  • @type označuje, zda se tedy jedná o otázku nebo o odpověď.
    Name: Text otázky.
  • @type: „Answer“: Označuje, že se jedná o odpověď.
  • Text: Text odpovědi.

Existuje samozřejmě mnoho typů strukturovaných dat, ve kterých jsou různé údaje. Níže najdete přehled dostupných strukturovaných dat pro Google a odkazy na oficiální dokumentaci Google.

Ověření správné implementace strukturovaných dat

To, zda jste strukturovaná data implementovali správně, lze ověřit pomocí testovacího nástroje od Google (anglicky Structured Data Testing Tool). Stačí vložit vaší URL adresu do nástroje a vybrat, zda chcete testovat v rámci mobilního zařízení nebo počítače.

Structured Data Testing Tool

Jakmile nástroj dokončí test, zobrazí se výsledky, zda konkrétní stránka obsahuje strukturovaná data a mohou se tedy zobrazovat Rich Snippets v SERP. Je také možné, že uvidíte žluté nebo červené vykřičníky, místo zelené fajfky. Znamená to, že je v implementaci nějaký problém a je třeba data opravit. Co konkrétně je špatně se dozvíte po rozkliknutí jednotlivých položek / snippetů.

Více informací o nástroji: https://support.google.com/webmasters/answer/7445569

Výsledky z nástroje pro kontrolu strukturovaných dat

Nástroje pro tvorbu strukturovaných dat

Kód JSON-LD, respektive schéma strukturovaných dat, lze vytvořit i pomocí různých nástrojů, takže není třeba znát úplnou dokumentaci schema.org. Mým oblíbeným Schema Markup Generátorem, je Merkle. V Merkel najdete i jiné drobné SEO nástroje, nicméně tvorba strukturovaných dat je zde velmi jednoduchá.

Dalším pomocníkem pro tvorbu Rich Snippets je nástroj Classy Schema. Podobně jako v Merkle, tak i v tomto nástroji naklikáte, jaké schéma, respektive kód, chcete vygenerovat a vkládáte jen konkrétní informace o dané stránce. Skvělé na tomto toolu je, že můžete zanalyzovat schéma i visuálně. Jednoduše načtete konkrétní stránku se strukturovanými daty a visuálně vidíte jejich rozložení.

Vizualizace strukturovaných dat

Oficiálním nástrojem od Google je tzv. Markup helper, neboli pomocník se strukturovanými daty. V tomto nástroji nejprve vyberete, jaký typ dat budete označovat, vložíte URL adresu konkrétní stránky a poté se zobrazí přímo váš web, kde označíte jednotlivá data a co znamenají.

Strukturovaná data v Markup Helper

Pluginy na WordPress – snadná implementace

Existují i lepší způsoby, jak implementovat strukturovaná data (schema markup) na náš web než vytvořením kódu a vložení do <head> či <body>. Pokud máte vytvořený web na WordPress, můžete nainstalovat plugin, který vám usnadní práci se strukturovanými daty. Osobně nejčastěji používám SEO plugin Rank Math. Tento plugin samozřejmě nabízí i další funkce, které můžete při optimalizaci webu využít, nicméně pokud se budeme bavit o strukturovaných datech, tak implementace je velmi snadná. Na detailu článku nebo stránky klikněte na ikonu hodnocení (1), následně přejdete do záložky Schema (2), poté klikněte na tlačítko Schema Generator (3) a můžete vybrat dostupná strukturovaná data.
SEO plugin RankMath

Nutno dodat, že některá schémata v RankMath jsou placená, takže abyste je mohli použít, je třeba zakoupit plnou verzi pluginu. V placené verzi můžete také využít záložky Custom Schema, kde si můžete vložit vlastní kód. Osobně používám plugin zdarma a pokud potřebuji vložit schéma, které je placené, vytvořím schéma pomocí nástrojů výše a vložím jej do sekce <head> či přímo do těla <body>.

Existuje samozřejmě spousta dalších tzv. SEO pluginů, které pomáhají při implementaci strukturovaných dat, ale osobně používám nejčastěji tento. Mezi další pluginy mohu zmínit známý Yoast či plugin určený primárně na Schema markup a sice plugin Schema & Structured Data for WP & AMP.

Strukturovaná data v e-mailu

Možná jste si již někdy všimli, že když vám přišel e-mail do Gmailu, tak se zobrazila různá tlačítka nebo nějaká jiná schémata. Např. u některých e-mailů Alza.cz je vidět v hlavičce struktura objednávky. Podobným způsobem jako u implementace do webové stránky, tak i do e-mailu, lze vložit v HTML strukturovaná data, která jsou přímo určená pro e-mail. HTML kód e-mailu, respektive správnost strukturovaných dat, lze ověřit pomocí nástroje pro testování značek pro e-mail nebo jednoduše tak, že odešlete testovací e-mail na adresu Gmailu.

Strukturovaná data v e-mailu Alza

Přehled typů strukturovaných dat

Pojďme se podívat na různé typy strukturovaných dat, které lze použít pro optimalizaci webu a tím lepšímu porozumění vyhledávače Google. Vzhled snippetů se může neustále měnit na základě aktualizací Google.

Article

Článek – zprávy, sport či blog. Rich results s možným výpisem obrázku.

Více informací »

article rich snippets

Book

Snippet book umožňuje „koupit“ knihu přímo z výsledků vyhledávání.

Více informací »

Rich Snippet - book

Drobečková navigace stránky na základě hiearchie webu.

Více informací »

 

Rich Snippet - Breadcrumb

Posuvný karusel, který lze swipnout do strany. Pracuje pouze s vybranými typy obsahu (kurz, film, recept, restaurace).

Více informací »

Rich Snippets - Carousel

Course

Označené kurzy, které nabízíte na webu, se zobrazí rovnou ve výsledcích vyhledávání.

Více informací »

Rich snippets - course

Dataset

Účelem typu dataset je zlehčit vyhledávání z oblasti vědy, přirody, společenské vědy, strojového učení, občanská a vládnní data apod. Dataset lze hledat v Dataset Search tool.

Více informací »

Rich snippets - Dataset

Employer Aggregate Rating

Hodnocení náborové organizace, které se skládá z mnoha uživatelů.

Více informací »

Rich snippets - Employer Aggregate Rating

Event

Rich snippet, který zobrazuje v SERP událost, jako např. koncerty, festivaly, online události apod.

Více informací »

Rich snippets - Event

Fact Check

Souhrnné tvrzení některých důvěryhodných stránek. Ověření našeho vyhledávaného tvrzení.

Více informací »

Fact check Google example

FAQ

Snippet zobrazující nejčastější otázky a odpovědi přímo ve výsledcích vyhledávání.

Více informací »

Rich snippets - FAQ

Home Activities

Označení aktivit (videí či událostí), které lidé mohou dělat z pohodlí domova.

Více informací »

Rich snippets - Home Activities from Google

How-to

Návod krok za krokem, který provede uživatele přímo v SERP a to včetně obrázků či videí.

Více informací »

Rich snippets - How to

Image License

V obrázcích Google je odznak s odkazem na informace o licenci, aby uživatel věděl, jak může s obrázkem naložit.

Více informací »

Rich snippets - Image License

Job Posting

Snippet, který umožňuje lépe najít práci přímo ze SERP. Zobrazuje logo firmy, hodnocení, recenze a detaily práce. Dostupné pro některé země.

Více informací »

Rich snippets - Job posting from Google

Learning Video

Díky strukturovaným datům uživatel lépe porozumí obsahu videa. Podívejte se na dostupnost snippetu.

Více informací »

Rich snippets - Learning video

Local Business

Detaily tomuto snippetu budou informace o vaší firmě přímo v SERP. Včetně otevírací doby, telefonu, odkazu na web či možnosti zapnutí trasy v Google mapách.

Více informací »

Rich snippets - Local Business

Logo organizace ve výsledcích vyhledávání.

Více informací »

Rich snippets - Logo

Math solvers

Pomáhá vyřešit matematické příklady krok po kroku.

Více informací »

Rich snippets - Math Solver

Movie

Filmový karusel pomáhá procházet filmy přímo v SERP. K dispozici jsou i informace o režisérovi, obrázek atd.

Více informací »

Rich snippets - Movie

Education Q&A

Otázky a odpovědi, které souvisí se vzděláváním. Podívejte se na dostupnost funkce.

Více informací »

Rich snippets - Education QA

Estimated salary

Informace o odhadu platů, rozsahy platů, průměrné platy apod.

Více informací »

Rich snippets - Estimated salary from Google

Podcast

Zobrazení podcastu v SERP s možností přehrání. Zobrazí se také v jiných platformách Google.

Více informací »

Rich snippets - Podcast

Practice problems

Pomáhá učitelům, studentům či rodičům s praktickými problémy v matice či přírodovědě. Jaká je dostupnost funkce?

Více informací »

Rich snippets - Practice problems

Product

Informace o produktu, včetně ceny, dostupnosti, hodnocení a nově „pro a proti“ (pros and cons).

Více informací »

Rich snippets - Product

Q&A

Podobné jako FAQ, ale tato data bychom měli používat při jedné otázce/odpovědi.

Více informací »

Rich snippets - QA

Recipe

Recept se zobrazuje jako samostatný příspěvek nebo jako součást karuselu. Podobně jako produkt, tak i recept lze vidět mezi obrázky.

Více informací »

Rich snippets - Recipe

Review snippet

Krátký výňatek z recenze nebo průměrné hodnocení z webu.

Více informací »

Rich snippet - Review Snippet

Sitelinky jsou odkazy na podstránky v rámci vašeho webu. Mohou se zobrazovat i přesto, že jsme žádná strukturovaná data nepřidali.

Více informací »

Rich snippet - Sitelinks Search Box

Software App

Informace o aplikaci, včetně hodnocení, popisku a odkazu na aplikaci.

Více informací »

Rich snippet - Software App

Speakable

Pomáhá vyhledávačům a dalším aplikacím identifikovat zpravodajský obsah a převézt jej z textu na řeč (TTS) pro Google Asistenta.

Více informací »

Rich snippet - Speakable

Subscription and paywalled content

Maskování obsahu je pro Google zakázané. Díky těmto datům Googlu dáte vědět, že se jedná o placený obsah, který je skrytý.

Více informací »

Rich snippet - Subscription and paywalled content

Video

Informace o videu, které lze více specifikovat a rozdělit témate videa, podobně jako data Learning Video.

Více informací »

Rich snippet - Video

Závěr

Google strukturovaná data často aktualizuje nebo občas přidá nějaká nová. Pokud se rozhodnete sledovat vývoj či aktualizace typů dat, můžete sledovat přímo oficiální blog Google nebo nástroj Sitebulb informuje o každé změně strukturovaných dat.

Vzhled snippetů může Google samozřejmě také kdykoliv měnit.

Nutno zmínit, že některé rich snippets nefungují pro český trh. Jsou jednoduše dostupná např. pouze pro anglicky mluvící země nebo jsou dokonce povolena jen v konkrétních zemích. Proto je dobré prostudovat aktuální dokumentaci jednotlivých typů a podle toho určit, zda má smysl se zabývat implementací strukturovaných dat na váš web.

Můžu vám s něčím pomoct?

4.6 / 5 - (hodnoceno: 5x)
Ondřej Smutný / Smuton.cz

Ondřej Smutný / Smuton.cz

Zvyšuji organickou návštěvnost a tvořím weby.